Друштво

ИНТЕРВЈУ ВЛАДИСЛАВ ВЕЛАШ -ЗАКОН О ПЛАНИРАЊУ ПРОСТОРА ОГРАНИЧИО НАДЛЕЖНОСТИ

Закон о планирању простора и изградњу објеката максимално је сузбио и ограничио активности Секретаријата за просторно планинарење и изградњу у дјели израде планова и изградње, праћења промјена и мониторинга у простору и  издавању грађевинских дозвола, казао је секретар Владислав Велаш који је био гост „Новског јутра“.

-Законом су дефинисана два планска документа: Просторни план ЦГ и План генералне регулације и доношење оба ова плана је обавезно и доноси скупштина ЦГ. Локална самоуправа има свог представника у стручном тиму и једног представника за ревизију. Законске обавезе локалне самоуправе што се тиче израде планова завршене су 31. децембра 2018. године усвајањем ПУП општине ХН. Што се тиче капиталних пројеката реализација неких је стала, реализација неких је успорен, док други иду по плану и јако смо поносни на те пројекте и што смо дио тима који ради на њиховој реализацији. Два велика капитална пројекта предвиђена републичким буџетом изградња водоводне инфраструктуре и изградња путне инфрастуктуре на Луштици су у завршним фазама израде главних пројеката. Пројекат водоводне инфрастуктуре је на ревизији , а пројекат саобраћајнице касни због измјене трасе и захтјева концесионара Luštica bay. Канализациони колектор и уређење у Игалу у улици Николе Kовачевић је такође у поодмаклој фази пројектовања. Пројекат саобраћајнице у комплексу будуће аутобуске се такође ради и изградња подземне гараже испред општине иде јако добро и по плану.

КОЛИКО СЕ КОРОНА КРИЗА ОДРАЗИЛА НА ПЛАНОВЕ У ОВОМ СЕКРЕТАРИЈАТУ?

Многи од пројеката који су предвиђени капиталним буџетом Општине и који су дефинисани и програмом уређења због слабијег прилива средстава од комуналног опремања грађевинског земљишта и од пореза сачекаће неко боље време. Што се тиче самог секретаријата, обим посла је знатно смањен али усвајањем измјена закона о планирању и изградњи који је дошао на скупштино знатно би се поправила ситуација и легализација би опет била покренута са мртве тачке.

ПРОСТОРНО УРБАНИСТИЧКИ ПЛАН ОПШТИНЕ  ЈЕ ПОЧЕО СА ПРИМЈЕНОМ  ПОЧЕТКОМ ПРОШЛЕ КАКВО ЈЕ ТРЕНУТНО СТАЊЕ?

Након годину и нешто дана од почетка његове примјене можемо и дати неке оцјене . Многи ће критиковати овај документ , сигурно да је могло и много боље, али ја не могу да замислим шта би било са планском документацијом када не би постојао овај просторни урбанистички план. Многи планови су истекли и не налазе се у регистру важећих планских докумената које води ресорно министарство. Покривеност територије општине ХН без овог документа је свега пар процената. Његовом усвајањем и примјеном процјена покривености територије са важећом планском документацијом је око 50%. Значи да је половина општине без важеће планске документације, те нема могућности градње. Суторина, источно и западно подграђе ХН, Баошић, дијелови Бијеле…Вала, Поди , Чела, Топла3, Солила, Бајковина , заиста значајан дио општине нама важећу планску документацију. Сви они морају да чекају план генералне регулације. Чланом 244 Закон о планирању простора  и изградњи објеката из 2017 године остао је да важи члан 16 старог закона о уређењу и изградњи који ће се примјењивати до доношења плана генералне регулације. Према том члану закона остала је обавеза доношења једногодишњег програма уређења простора који је усвојен на прошлом засједању локалног парламента.

КАДА ЋЕ БИТИ ДОНЕСЕН ПЛАН ГЕНЕРАЛНЕ  РЕГУЛАЦИЈЕ ЦРНЕ ГОРЕ?

Важећим законом о планирању и изградњи из октобра 2017. године дат је рок од 36 мјесеци за израду овог плана. Нажалост свједоци смо да се пар мјесеци прије истека овог рока није ни започело са израдом овог документа. Влада је донијела одлуку о изради  Плана генералне регулације и дат је нови рок од двије године од потписивања уговора. Надамо се да ће то бити што прије. Одлагањем израде овог документа шаље се лоша порука грађанима и људи губе стрпљење и не ретко крећу у дивљу градњу.

КАКВА ЈЕ САРАДЊА СА МИНИСТАРСТВОМ ОДРЖИВОГ РАЗВОЈА И ТУРИЗМА И КОЛИКО ЈЕ ОПШТИНА ПРОСЛИЈЕДИЛА МИНИСТАРСТВУ ЗАХТЈЕВА ЗА ИЗРАДУ ПЛАНОВА, А ЗА КОЛИКО ЈЕ ДОБИЛА ПОЗИТИВАН ОДГОВОР?

Морам раћи да је сарадња са људим коректна. Заиста су људи у министарству спремни да чују и да одговоре када је то у њиховом домену. Али велики је проблем што су законска рјешења лоша и што су огроман колач пребацили себи на надлежност. Много има захтјева које смо послали током прошле године израду ДУП, али нажалост остали смо ускраћени и за одговор. Једноставно  и ми смо свјесни да немају капацитет да одраде све те послове И да је план генералне регулације једино извјесан, а и  он касни већ три године.

КОЛИКО ЈЕ ИЗДАТО ГРАЂЕВИНСКИХ ДОЗВОЛА И ЗА КОЈИ ПЕРИОД?

Овај секретаријат више не издаје грађевинске дозволе осим за локалне објекте од општег интереса. Па је тај број двадесетак или тридесет на годишњем нивоу.

Законска процедура је следеће: овај секретаријат издаје УТ услова , на основу којих се ради идејно рјешење на које главни градски архитекта даје сагласност, након тог документа општинА нема надлежност. Следећа фаза је израда главног пројекта, ревизија  и пријава грађења. Инспекцијски надзор и  грађевинска инспекција нису више у надлежности општине већ ресорног министарства.

У КОЈОЈ ФАЗИ ЈЕ ЛЕГАЛИЗАЦИЈА ОБЈЕКАТА?

Број подијетих захтјева је нешто преко 4.500. Број предмета у којима је тражена допуна је нешто преко 3.000 а број предмета у којима је донијето рјешење о прекиду поступка је нешто преко 1.000 рјешења. У међувремену Секретаријат је пописао још 800 објеката , који нису поднијели захтјев за легализацију, али још су сви на чекању. Нажалост ни један предмет није окончан и са нестрпљењем очекујемо измјене закона које ће у многоме олакшати овај поступак. Надамо се ће ово предложено рјешење проћи што прије скуштинску процедуре и да ће примјена измјењеног закона кренути што прије.  Садашње рјешење које је нудио постојећи закон није било добро и прецизно и заиста је постојало пуно дилема и нејасноћа. Измјене закона које смо видјели у предлогу текста који је упућен скупштини је конкретнији и прецизније рјешавају многе ствари .

ДА ЛИ ПРОСТОРНО УРБАНИСТИЧКИ ПЛАН ПРЕДВИЂА ПРОСТОР ЗА ГРАДСКО ГРОБЉЕ?

Градско гробље на Савини одавно је постало тијесно и простор за ширење и проширење ових капацитета је ограничен.  ПУП  је предвиђена локација у КО Ратишевина и у Суторинском пољу. Ради се о приватном земљишту. Капацитети јесу задовољавајући и Стамбено комунално предузеће је изказало спремност и интересовање да ово локација буде ново градско гробље. Докле се одмакло у преговорима ја немам информацију.


КАКВА САРАДЊА СА ПОРТОНОВИМ КОЈИ МИЈЕЊА СЛИКУ РИВИЈЕРЕ?
И овде се ради о великом пројекту у поодмаклој фази изградње. Основно неслагање је што први ја не могу да прихватим да неко изгради вилу од 10 милиона понуди је на продају и купи је купац из Русије или Енглеске и ревидент напише да се ради о комплексу за којиисе не плаћа опремање грађевинског земњишта и општина остане ускраћена за тај приход који је 200-300 хиљада еура. Иначе све похвале за овај комплекс који ће сигурно постати један од брендова или бисера у Боки.

ДА ЛИ ЈЕ ЗА МАМУЛУ ОДГОВАРАЈУЋА ДОКУМЕНТАЦИЈА ПРИПРЕМЉЕНА И ДОКЛЕ СЕ СТИГЛО СА ТИМ ПРОЈЕКТОМ?

-За овај комплекс, фазе које су биле у надлежности општине позитивно су завршене и видимо да је сада фаза градње. У случају Мамуле према важећем закону ради се о објектима који су ослобођени плаћања комуналног опремања.

КОЛИКО ЈЕ ЗАПОСЛЕНИХ У ОВОМ СЕКРЕТАРИЈАТУ И КОЈА ЈЕ ОРГАНИЗАЦИЈА РАДА ПО СЕГМЕНТИМА?

У Секретаријату је 14 запослених , два правника, два техничара, секретарица и осам инжењера са високом стручнокм спремом. Трудимо се да сви запослени раде све послове од издавања УТ услова, издавања употребних и грађевинских дозвола, вођење поступка легализације, издавања разних обавјештења. Искуство које сам имао и научио из једне велике грађевинске фирме у којој сам радио 15 година овде сам искористио : у тиму је много боље да имаш неупотребљивог него незамјењивог радника. Јер посао неупотребљивог може и неко други да заврши. Па се трудимо да нема посла само за одређене већ сви све раде, закуључио је Велаш.

Повезане Вијести

Један коментар

  1. “Основно неслагање је што први ја не могу да прихватим да неко изгради вилу од 10 милиона понуди је на продају и купи је купац из Русије или Енглеске и ревидент напише да се ради о комплексу за којиисе не плаћа опремање грађевинског земњишта и општина остане ускраћена за тај приход који је 200-300 хиљада еура.”
    О каквом опремању земљишта причаш,када су све сами урадили.Шта сте им ви то обезбједили?Асфалтирали су за вама и пут око Порта,јер нијесте били у стању!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Back to top button
Close